10 tips om je foto's te verkopen

Je hebt fantastische foto's gemaakt en online geplaatst om te verkopen. De verwachtingen zijn hoog, maar het resultaat valt tegen. Je verkoopt amper wat, of je omzet per order is erg laag. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw foto's wel goed gaan verkopen. We geven 10 tips. 

Tip 1: Wees vindbaar

Het allerbelangrijkste is dat mensen je weten te vinden. Om foto's te kunnen bestellen moeten ze natuurlijk wel weten dat ze er zijn en waar ze de foto's dan kunnen vinden. Je kunt dit doen door in het geval van eventfotografie voor flyers op het event te zorgen en rond te lopen met reclame op je kleding. Maar ook via social media. Deel mooie beelden met daarbij een link naar de bestelpagina. Ga goed na waar jouw doelgroep te vinden is en zorg dat je daar zichtbaar bent.
Werk je met inlogkaartjes, dan maak je daarop uiteraard een goede verwijzing naar de plaats waar men in moet loggen om te bestellen. 

 

Tip 2: Werk aan je naamsbekendheid

Vooral als je in een bepaalde discipline werkt, is het belangrijk om aan je naamsbekendheid te werken. Fotografeer je bijvoorbeeld veel tijdens hardloopwedstrijden, zorg dan dat de mensen je daar leren kennen. Wees actief aanwezig; praat met deelnemers, organisaties, liefhebbers, zorg dat ze je naam weten. Het moet zo zijn dat als ze op zoek zijn naar een foto, ze eerst gaan kijken of jij er ook bent geweest om foto's te maken. 

Tip 3: Zie de klant als ambassadeur

Een tevreden klant maakt goede reclame voor jou als fotograaf; het zijn je ambassadeurs. Een tevreden klant toont trots de mooie foto's via social media. Grote kans dat zijn of haar vrienden daarna ook een kijkje nemen tussen jouw foto's. Mocht er een keer iets aan de hand zijn, dan is het zaak dit ook snel en vriendelijk op te lossen. Ook dat zal een klant bijblijven en doorvertellen. Door Oypo te gebruiken zorg je er meteen voor dat je een goede klantenservice hebt die goed bereikbaar is. Zo voorkom je dat een klant lang op een antwoord moet wachten omdat jij bijvoorbeeld druk bent met andere klussen. 

Tip 4: Plaats goede foto's

Zorg ervoor dat de foto's die je plaatst ter promotie niet alleen mooi zijn, maar ook representatief voor de beelden die je hebt gemaakt. Selecteer je foto's die je online plaatst kritisch, als mensen door veel slechte foto's heen moeten scrollen haken ze sneller af. 

Tip 5: Wees uniek

Maak per persoon meerdere unieke foto's. Bijvoorbeeld bij sporters: probeer ze op verschillende manieren op de foto te zetten. Foto's met wat meer omgeving, maar ook close up foto's. Probeer de emoties te vangen. Als je iemand echt laat poseren voor de lens zorg dan ook voor meerdere soorten beelden. Een portret, maar ook een foto ten voeten uit en in een paar verschillende houdingen. De kans is dan groter dat de klant meerdere foto's bestelt. 

Tip 6: Ga slim om met kortingen

Iedereen kent het gezegde: van uitstel komt afstel. Stimuleer de klant om niet te lang te wachten met bestellen. Dat kan door een kortingsperiode in te stellen. Communiceer bijvoorbeeld dat in de eerste twee weken er een korting geldt op je foto's of downloads. Let echter wel goed op je prijsstelling. Met korting moet de prijs die je voor je foto krijgt niet lager liggen dan het minimum wat je ervoor wilt hebben. Als je hier verkeerd mee omgaat doe je jezelf tekort. De kans is namelijk groot dat je tijdens de kortingsperiode de meeste foto's verkoopt. Eigenlijk kun je stellen dat na de 'kortingsperiode'  de prijzen gewoon iets omhoog gaan. 

Tip 7: Geen verzendkosten

Stel de verkoopprijzen net iets hoger in dan normaal en zet de verzendkosten op rekening van de fotograaf. Klanten vinden het altijd fijn als ze geen verzendkosten hoeven te betalen. Je kunt er ook voor kiezen om bij bijvoorbeeld orders van boven de 25 euro geen verzendkosten in rekening van de klant te brengen. 

Tip 8: Maak voordeelsets

Om ervoor te zorgen dat mensen meer bestellen, kun je voordeelsets samenstellen. Zorg ervoor dat het duurder is om losse foto's te bestellen dan wanneer mensen kiezen voor een voordeelset. Een voordeelset bestaat uit meerdere producten van hetzelfde beeld. Je kunt pakketten maken met meerdere formaten prints, maar je zou ook een canvas met gratis download in een voordeelset kunnen zetten. 

Tip 9: Goede prijsbepaling

Prijzen bepalen is altijd lastig. Probeer te achterhalen wat de mensen in de doelgroep gewend zijn en informeer in je omgeving wat gangbaar is. Maar bepaal ook zeker voor jezelf wat jouw eigen waarde is. Als het gaat om evenementen, zie je dat mensen graag foto's snel willen kunnen delen op social media. Ze willen laten zien waar ze zijn geweest. Het kan dan interessant zijn om downloads op webformaat tegen een scherpe prijs aan te bieden. Je richt je op dat moment veel meer op de massa. 

Tip 10: Denk na over je timing

Of je nu foto's hebt gemaakt op een evenement of bijvoorbeeld op een school: denk na over het moment dat je de foto's online plaatst en het wereldkundig maakt. Bij schoolfoto's werk je vaak met inlogkaartjes, uit ervaring weten we dat de vrijdag of een dag voor de vakantie geen goed moment is om de kaartjes uit te delen. Ouders zijn dan vaak niet bezig met school en hebben het druk met andere zaken. 
Voor evenementen geldt eigenlijk dat de mensen het liefst zo snel mogelijk na het evenement de foto's online willen zien. Ze zitten er soms zelfs echt op te wachten. Ze zitten nog helemaal in de sfeer van het evenement en zijn dan sneller geneigd veel te bestellen dat wanneer ze pas na een paar weken de foto's kunnen bestellen.